2.lekce – ICT technologie

Na úvod mého příspěvku bych se chtěla omluvit za zpoždění v elearningu. Nebylo způsobeno mou leností, ale kvanty práce, která se na mě nahrnula a čekala na okamžité vyřešení. Snad to vše doženu.  Mám dojem, že jsem více úředník, psycholog a opravář v jedné osobě, ale jen ne učitel.

Všímám si, že ICT technologie odpoutávají studenty od reality a v některých případech plní funkci tzv. úniku od všech problémů, se kterými se žáci potýkají. A není jich málo. Víc než hrnutí nových informací do hlav studentů, potřebují lásku a porozumění. Když doma tyto základní potřeby neuspokojí, uchylují se k ICT technologiím – např.sociálním sítím, kde nacházejí porozumění u neznámých lidí. Je to dobře?

Tato druhá lekce mě donutila k sebereflexi:

–           v jakých předmětech využívám ICT technologie – v podstatě ve všech, které učím – dej, zsv, prn. Vyrábím si ppt prezentace, pouštím ukázky z filmů, písničky z youtube…  Dovoluji studentům vyhledávat na pc informace, které s nimi třídím a srovnávám. Problém je v tom, že jen některé třídy mají počítače. A ty jsou ve většině případech plné.

–          zda je smysluplně využívám – tím si nejsem jistá. Pociťuji značné rezervy ve využívání internetu v hodinách. Mohl by mi někdo poradit, jak internet ve výuce správně využívat?

–           jak často – průměrně 1 krát za 14 dní v každém předmětu. Což je žalostně málo.

Vadí mi, že se neustále mluví o tom, jak ICT technologie mohou za to, že klesá intelekt našich studentů. Viz například Mark Bauerlein „Zatím žádná generace nezakusila tak obrovské zdokonalení technologií doprovázené tak malým intelektuálním pokrokem.“ Z této citace i dalších jsem nabrala dojem, že se dává za vinu špatný prospěch žáků na školách  ICT technologiím – částečně to může být zaviněno učiteli, kteří neví, jak ICT technologie používat, ale jsem si jistá, že samotné ICT technologie za to nemohou. Vina spadá na samotné studenty, kteří nemají tolik sebekázně a neumí si zorganizovat svůj čas tak, aby efektivně využívali svůj volný čas. Částečně by je to měla naučit škola. Ale co rodiče? Proč se musí vzdělávat v této oblasti jen učitelé? Myslím si, že i rodičům by neuškodilo takové ICT vzdělávání, aby mohli  dětem pomoci.